Anna Zellma to znacząca postać w polskim środowisku teologicznym, która urodziła się 21 grudnia 1970 roku w Działdowie. Jest ona uznawana za autorytet w dziedzinie katechetyki oraz specjalistkę w zakresie nauk teologicznych.
Prowadzi działalność naukową jako profesor nauk teologicznych i pełni funkcję nauczyciela akademickiego na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie (UWM). Jej wkład w rozwój tej dziedziny nauki jest nieoceniony, co czyni ją inspiracją dla wielu studentów i badaczy.
Życiorys
W roku 1997 Anna Zellma uzyskała stopień naukowy doktora nauk teologicznych na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, czego tematem była rozprawa pt. Konflikty młodzieżowe i próby ich rozwiązywania na katechezie (studium teoretyczno-empiryczne na przykładzie własnych badań wybranych grup maturzystów). Następnie, w 2008 roku, osiągnęła na Wydziale Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie stopień doktora habilitowanego nauk teologicznych, na podstawie rozprawy habilitacyjnej: Wielostronne aktywizowanie młodzieży w szkolnym nauczaniu religii. Studium w świetle Programu nauczania religii katolickiej z 2001 roku.
19 grudnia 2014 roku, Prezydent RP Bronisław Komorowski nadał jej tytuł naukowy profesora. Aktualnie zajmuje stanowisko profesora zwyczajnego w Katedrze Teologii Pastoralnej i Katechetyki na Wydziale Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, a od 1 stycznia 2015 roku pełni funkcję kierownika tej katedry. Jej prace naukowe koncentrują się na kwestiach związanych z katechezą oraz teologią pastoralną.
W swojej działalności Anna Zellma angażuje się w różne organizacje. Od 2012 roku była członkinią zarządu Stowarzyszenia Katechetyków Polskich, a od 2021 roku pełni rolę wiceprzewodniczącej tego stowarzyszenia. Dodatkowo, od 2015 roku, pracuje jako konsultor w Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. Jest również członkinią Komisji Ewaluacji Nauki, która aktywnie działa od 1 marca 2019 roku, a ponadto współpracuje z The European Equipe for Catechesis (EEC), Polskim Towarzystwem Teologicznym oraz EuFRES (European Forum for Religious Education in School – Europejskie Forum Nauczania Religii w Szkołach).
Wybrane publikacje
Poniżej przedstawiamy wybrane publikacje autorstwa Anny Zellmy, które ukazały się w latach 2001-2021. Publikacje te obejmują różnorodne aspekty edukacji oraz pedagogiki, przyczyniając się do rozwoju wiedzy w obszarze nauczania religii oraz pracy z młodzieżą.
- Anna A. Zellma, Katechetyczny wymiar edukacji regionalnej. Cz. 1, Olsztyn: WSDMW „Hosianum”, 2001, ISBN 83-913562-7-2, OCLC 749408521. Brak numerów stron w książce,
- Anna A. Zellma, Profesjonalny rozwój nauczyciela religii, Olsztyn: Wydział Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2013, ISBN 978-83-928653-5-3, OCLC 860409400. Brak numerów stron w książce,
- Anna A. Zellma, Wielostronne aktywizowanie młodzieży w szkolnym nauczaniu religii: studium w świetle „Programu nauczania religii katolickiej z 2001 roku”, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2006, ISBN 83-7299-466-8, OCLC 749399942. Brak numerów stron w książce,
- Anna A. Zellma, Edward E. Wiszowaty, O policję bliższą ludziom: inspiracje pedagogiczne w służbie funkcjonariuszy, Szczytno: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji, 2017, ISBN 978-83-7462-592-0, OCLC 1014099704. Brak numerów stron w książce,
- Anna A. Zellma, Wojsław W. Czupryński, Hubert H. Tryk, Rekolekcje szkolne jako forma ewangelizacji dzieci, młodzieży i dorosłych, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2018, ISBN 978-83-8100-168-7, OCLC 1088987537. Brak numerów stron w książce,
- Glaeser Z., Zellma A., Die ökumenische Pädagogik von Papst Franziskus. Auf dem Weg zu einem neuen Verständnis von Martin Luther und seinem Erbe, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlage, 2021, ISBN 978-3-8471-1280-8.
Pozostali ludzie w kategorii "Nauka i edukacja":
Janusz Małłek | Wiesław Łuczyński | Jan Fiutak | Piotr ObarekOceń: Anna Zellma