W Przedszkolu nr 5 w Działdowie, w grupie „Promyczów”, realizowane są zajęcia według Planu Daltońskiego, który ma na celu rozwijanie samodzielności, odpowiedzialności oraz umiejętności współpracy wśród przedszkolaków. Metoda edukacyjna, stworzona przez Helen Parkhurst, świetnie wpisuje się w potrzeby dzieci w tym wieku. Nauczycielki, Justyna Frejnik i Karolina Barcikowska, wprowadzają młodych uczestników w świat aktywnego uczenia się przez doświadczenie i zabawę.
Plan Daltoński oferuje szereg korzyści, eliminując tradycyjne metody nauczania na rzecz bardziej interaktywnych i kreatywnych form. Dzieci mają możliwość korzystania z tablic zadań, co pomaga w planowaniu swoich obowiązków. Uczestniczą w codziennych rytuałach, pełnią różnorodne dyżury oraz pracują w małych grupach, co sprzyja współpracy i wzajemnym interakcjom. Tego rodzaju podejście buduje w dzieciach poczucie odpowiedzialności oraz pewności siebie.
Ważnym elementem sukcesu Planu Daltońskiego jest także wsparcie ze strony rodziców. Nauczycielki zachęcają rodziców do wspierania samodzielności dzieci również w domu, poprzez angażowanie ich w domowe obowiązki takie jak ubieranie się czy sprzątanie. Podkreślane jest też znaczenie chwały za wysiłek i konsekwentne działania, co przyczynia się do umacniania pozytywnego wizerunku dziecka w kontekście jego osiągnięć i podejmowanych prób. Efekty takiej współpracy mogą przynieść długoterminowe korzyści w rozwoju dzieci oraz w ich podejściu do nauki.
Źródło: Urząd Miasta Działdowo
Oceń: Plan Daltoński w Przedszkolu nr 5 w Działdowie – wspieranie samodzielności dzieci
Zobacz Także